WYSOKOŚĆ CIAŁA

Specyfiki rozwoju w okresie przedszkolnym i szkolnym» lepiej wykorzystać metody oceny rozwoju dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i szkolnych. W ogólnej charakterystyce na przestrzeni okresów rozwoju w to jednak prześledzić zachowanie się zmian tempa i kształtów wartości najpowszechniej stosowanych mierników, jakimi są ma i wysokość ciała. Przyrost wysokości ciała jest najszybszy od urodzenia do 2 roku życia, a w okresie od 8 do 11 roku życia przyrost następuje powoli. 7 Ponownie szybki przyrost wysokości spostrzega się między 12 a 16’ rokiem życia, po którym następuje dość nagły spadek tempa wzrostu, utrzymujący się aż do uzyskania ostatecznej dojrzałości. Ogólny przyrost wysokości ciała jest mniejszy niż przyrost masy ciała i wynosi od urodzenia do okresu dojrzałości około 125 cm (3,5 długości urodzeniowej). Przyrost ten w pierwszym roku żyda wynosi 25% długości ciała urodzeniowej, w 5 roku życia — 100%, a w 12—16 roku życia aż 350%. Przyrost wysokości ciała nie jest równomierny w zakresie poszczególnych części ciała, stąd zaznaczają się charakterystyczne proporcje budowy w różnych okresach życia dziecka. Najszybciej jest zakończony wzrost głowy na szerokość, bo już w 3 roku życia, natomiast wzrost głowy na długość trwa do 17—18 roku życia. Stopniowo także dochodzi do zmian proporcji ciała wydłuża się tułów. Kończyny rosną początkowo wolniej i dopiero w okresie dojrzewania ich długość zwiększa się wyraźnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *