Ostrość wzroku
Oceniamy za pomocą tablicy Snellena z różno-kierunkowymi widełkami u dzieci sześcioletnich oraz z cyframi lub literami różnej wielkości u dzieci szkolnych. Tablicę umieszczamy w miejscu dobrze oświetlonym tak, aby źródło światła nie raziło dziecka. Wysokość tablicy powinna odpowiadać mniej więcej Wysokości oczu badanego, który stoi w odległości 5 m od tablicy. Badamy kolejno oko prawe, następnie lewe. Badany wskazuje ¡Własną ręką kierunek wskazywanych przez badającego”na tablicy widełek, bądź odczytuje cyfry lub litery. Dziecko zasłania sobie oko nie badane trójkątem papieru, nie uciskając gałki ocznej. Ostrość wzroku Zapisujemy w postaci ułamka zwykłego. W liczniku ułamka (nad kreską ułamkową) piszemy odległość, z której badamy, w mianowniku ułamka (pod kreską ułamkową) piszemy liczbę, którą oznaczony jest optotyp pojedynczy lub rząd optotypów na tablicy Sńellena (lewa strona tablicy). Prawidłowa Ostrość wzroku to:
5 (znaki czytane z odległości 5 tnetrów)
5 (rząd przeznaczony dla odległości 5 metrów)
Jeżeli badany nie czyta rządu oznaczonego 5, pokazujemy rząd wyżej napisany na tablicy Snellena. Jeżeli, np. czyta dopiero rząd oznaczony 10, ostrość jego wzroku wynosi, jeżeli czyta tylko rząd oznaczony 50, ostrość wzroku wynosi. Przy zmianach w soczewkach lub na dnie oka, badany może nie widzieć znaków Snellena. Jeżeli widzi kierunek ręki lub potrafi zlokalizować pokazywane światło, możemy ostrość jego wzroku zapisać jako: widzi ruch ręki lub widzi światło. Jeżeli nie widzi światła, ostrość wzroku zapisujemy 0.