WPŁYW DOŚWIADCZEŃ

Wpływ najwcześniejszych doświadczeń na proces przystosowania został udowodniony w badaniach na zwierzętach. Psy wychowywane w izolacji, pozbawione wielu doświadczeń, zdobywanych normalnie przez zwierzę w czasie dorastania, nie potrafiły jako dorosłe reagować na zagrożenie (płonąca zapałka, ukłucia szpilką). Kora mózgowa tych zwierząt nie zestawiała osobniczych doświadczeń z aktualną sytuacją i rezul­tatami określonych działań.Doświadczenia zdobyte we wczesnych okresach ży­cia, w wyniku oddziaływania różnych czynników stres- sowych, zwiększają możliwości przystosowania do róż­nych sytuacji w późniejszym życiu. Pouczają o tym wyniki eksperymentów, prowadzone na szczurach. Do­wiedziono, że czynniki te zwiększają szansę na to, iż zwierzę będzie osobnikiem zdolnym do uczenia się, przejawiającym prawidłowe reakcje emocjonalne, oraz odpornym na inne bodźce stressowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *