WPŁYW DOŚWIADCZEŃ
Wpływ najwcześniejszych doświadczeń na proces przystosowania został udowodniony w badaniach na zwierzętach. Psy wychowywane w izolacji, pozbawione wielu doświadczeń, zdobywanych normalnie przez zwierzę w czasie dorastania, nie potrafiły jako dorosłe reagować na zagrożenie (płonąca zapałka, ukłucia szpilką). Kora mózgowa tych zwierząt nie zestawiała osobniczych doświadczeń z aktualną sytuacją i rezultatami określonych działań.Doświadczenia zdobyte we wczesnych okresach życia, w wyniku oddziaływania różnych czynników stres- sowych, zwiększają możliwości przystosowania do różnych sytuacji w późniejszym życiu. Pouczają o tym wyniki eksperymentów, prowadzone na szczurach. Dowiedziono, że czynniki te zwiększają szansę na to, iż zwierzę będzie osobnikiem zdolnym do uczenia się, przejawiającym prawidłowe reakcje emocjonalne, oraz odpornym na inne bodźce stressowe.